28 Kasım 2013 Perşembe

Veganizm nedir? Neden "vegan" olunur?

Uzun zamandır güzel ve anlaşılır bir "veganizm" yazısı yazmak istiyordum...Birkaç gündür yaşadığım yoğunluktan şöyle bir kafamı toparlayıp birşeyler yazamadım...
Sanırım sonunda veganizme bir giriş yapabileceğim...:)
Şimdi nerden başlasam, nasıl toparlasam inanın bilmiyorum...

Önce vegan ve vejetaryenlik arasındaki ayrımdan başlayayım...
Vegetaryen demek et, balık ve kümes hayvanları tüketmeyen, süt ve yumurtanın tercihe bağlı tüketildiği bir beslenme biçimidir...
Vegetaryenliğin bir kaç çeşidi vardır...

- Lacto  vejetaryen: Her türlü et ve et ürünüyle birlikte yumurta yemeyi reddederler...Ancak süt ve süt ürünlerini tüketirler...(Lakto süt demektir)
- Ovo  vejetaryen: Her türlü et ve et ürünüyle birlikte süt ve süt ürünlerini yemeyi reddederler...Ancak yumurta tüketirler...(Ovo yumurta demektir)
- Lacto-Ovo vejetaryen: Her türlü et ve et ürününü tüketmez ancak yumurta, süt ve ürünlerini tüketirler...

Vegan ise hiçbir hayvansal ürün tüketilmeyen (et, süt, yumurta, bal gibi) beslenme biçimidir...Aslında hiçbir hayvansal ürün tüketilmeyen bir yaşam biçimidir desek daha doğru olur...Çünkü hayvansal kaynaklı giysiler (Deri, ipek v.b.) giymez, kullandıkları ürünlerde hayvansal içerik ve hammadde istemezler...Bu yanıyla sadece bir beslenme biçiminden çıkarak yaşam tarzına dönüşür veganlık...


Peki bir insan neden "vegan" olur?



Bana sorarsanız bir insan vicdan sahibiyle, biraz okuyup araştırdıysa yaşatılan zulmü görüp kendiliğinden zaten vegan olacaktır...Bunun için özel bir çabaya gerek yoktur aslında...

İkinci neden; dünyayı ve doğayı sevmesi ve korumayı kendine amaç edinmiş olmasıdır...

Üçüncü neden; sağlıklı yaşamak için "vegan" beslenme biçimini benimsemiştir...


Vegan Kollektif'in sayfasında gördüğüm bu video güzelce özetlemiş aslında...
Buyrun...



Ayrıca incelemek isterseniz veya "vegan olmak nedir?" diye merak ediyorsanız buralardan genel bilgilere ulaşabilirsiniz...




Konu çok kapsamlı olduğundan sıkıcı olmaması adına burada bitiriyorum şimdilik...Devamı gelecek tabi ki...
Nasıl vegan olunur?
Veganlar nasıl beslenir?
Veganlar ne giyer, giymediklerini neden giymez?
Vegan yemek tarifleri gibi başlıklarla devam etmeyi düşünüyorum...

(Tabi ki vazgeçemediğim cruelty-free ve el yapımı ürün tanıtımlarına devam edeceğim...Bu arada el yapımı kremler ve temizlik ürünleri üzerine araştırmalarım sürüyor...Şu ana kadar kullandıklarımı daha da geliştirip sunmak istiyorum sizlere...Yakında burada olacaklar...:)

Merak ettiğiniz birşeyler olursa o doğrultuda da hareket edebiliriz...
Ben sıkıcı(!) ve uzun yazıları, makaleleri zaten okuyorum ve sizlere özetlemekten zevk duyuyorum...
Umarım bir faydam olur...

Sevgilerimle...:)